افزایش قیمت بنزین؛ گزارشی از سومین روز تجمعات اعتراضی در سراسر کشور / ویدیو

در واکنش به افزایش قیمت بنزین، از روز جمعه ۲۴ آبان ماه تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف کشور آغاز شده و کماکان در برخی مناطق ادامه دارد. این تجمعات در برخی شهرها به خشونت کشیده شده است و شواهد روشنی از استفاده نیروهای امنیتی از گلوله و تیراندازی به معترضان دیده می شود. این خشونت ها تاکنون دهها کشته و زخمی برجای گذاشته است. از سوی دیگر با تصمیم شورای امنیت ملی علاوه بر اینترنت، خطوط تلفن ثابت و همراه در سراسر کشور قطع شده و زمان برقراری ارتباطات نامعلوم اعلام شده است. همچنین بازداشت دست کم  ۱۰۰۰ نفر در سراسر کشور تایید شده است. بیش از ۱۵۰ بانک و فروشگاه بزرگ به آتش کشیده شده و یک سرگرد نیروی انتظامی نیز کشته شده است. گزارش‌هایی از کشته شدن حداقل ۳۰ تن از معترضان نیز وجود دارد.
، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ تعدادی از مردم در شهرهای مختلف کشور در اعتراض به سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین به خیابانها آمدند.
باوجود قطعی سراسری اینترنت و محدودیت برای گزارشگران مستقل امکان تایید اخبار درباره اعتراضات و کشته‌شدگان اخیر با دشواری مضاعف روبه‌رو شده است. قطعی اینترنت برای شهروندان ایرانی، دسترسی به وبسایت‌های خبری را با مشکل روبه‌رو کرده است.
گزارش شده است دانشجویان دانشگاه تهران نیز عصر امروز (یکشنبه) با تجمع در پشت درب های این دانشگاه موازی با خیابان انقلاب و طرح شعارهایی از جمله “ایرانی با غیرت حمایت حمایت” و “دانشجو آگاه است دانشگاه بیدار است ” نسبت به اتفاقات اخیر واکنش نشان دادند.
از سوی دیگر خبرگزاری ایسنا از برگزاری تجمعات اعتراضی در دانشگاه تبریز توسط دانشجویان خبر داده است.  همچنین گزارش‌هایی از به خشونت کشیده شدن تجمعات اعتراضی در سنندج، ماهشهر و شیراز حکایت می‌کند. گزارشاتی از اعتصاب در بازار تهران نیز در اختیار هرانا قرار گرفته است.

شاهدان عینی در تهران به هرانا گفتند نیروهای انتظامی و امنیتی در نقاط مختلف تهران حضور پررنگی دارند.

خبرگزاری فارس که نزدیک به نهادهای امنیتی در ایران است، در گزارشی با تایید گستردگی اعتراضات دیروز در سراسر کشور نسبت به اعتراضات دیماه سال ۹۶، از برگزاری تجمع اعتراضی در ۱۰۰ شهر کشور خبر داده است. در ادامه نیز از به آتش کشیده شدن و غارت بیش از ۱۰۰ بانک و ۵۷ فروشگاه بزرگ در کشور و حمله به انبارهای نفتی و مقرهای نظامی خبر داد. این درگیری‌ها در جریان جلوگیری از انفجار انبارهای نفتی و خلع سلاح مقرهای نظامی به وقوع پیوسته است. خبرگزاری فارس این تجمعات را به افراد آموزش دیده نسبت داده است.
همچنین فارس در این گزارش، تعداد کل معترضیان از شب جمعه تاکنون را در مجموع ۸۷۴۰۰ نفر برآورد کرده است که از این تعداد حدود ۸۲۲۰۰ نفر را مرد و ۵۲۰۰ نفر را زن تخمین زده است.
فارس از بازداشت نزدیک به ۱۰۰۰ نفر در سراسر کشور در تجمعات روزهای اخیر خبر داده است.  دادستان عمومی و انقلاب یزد نیز از بازداشت بیش از ۴۰ نفر در این شهر در جریان اعتراضات خبر داد. باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ضیالدینی دادستان بم از بازداشت ۱۵ تن در جریان تجمعات روز گذشته در بم خبر داده است.
نورالله طاهری، فرماندار شهرستان شهریار از بازداشت ۸۰ تن از معترضان خبر داد و مدعی شد بازداشت‌شدگان عمدتا غیربومی هستند.محمود شاه‌نشین، نماینده شهریار گفت که در این منطقه یک نفر بر اثر پرتاب سنگ جانش را از دست داده است. علیرضا آقاجری، دادستان پردیس از بازداشت ۲۳ نفر از معترضان در بومهن و پردیس خبر داد. علیرضا تقیان، رئیس حوزه قضایی بخش رودهن از بازداشت ۳ معترض و صدور حکم جلب برای ۲۵ نفر خبر داد.
مسعود مرسل پور، فرماندار اسلامشهر از دستگیری “۲۵ نفر از لیدرهای اصلی” به جرم “تخریب اموال عمومی” خبر داد. وی همچنین گفت: “۱۱ بانک آسیب دیده اند که برخی خسارت جزئی و تعدادی هم خسارت بالایی را داشته اند. ۳ پمپ بنزین نیز دچار خسارت شدند.”
سازمان اطلاعات سپاه فجر استان فارس ۲ نفر را در جریان اعتراضات شیراز دستگیر کرد. همزمان استاندار خوزستان گفت: در جریان ناآرامی‌های سه روز اخیر در برخی شهرهای استان خوزستان ۱۸۰ نفر دستگیر شدند.
محمدحسین قاسم پور، دادستان عمومی و انقلاب رباط کریم نیز از بازداشت ۳۴ معترض “به جرم آسیب رساندن به اموال عمومی، اختلال در نظم عمومی و اغتشاش” خبر داد.

گزارش‌های تاییدنشده‌ای از کشته شدن حداقل ۳۶ تن در تجمعات دو روز گذشته سیرجان، شیراز، بهبهان، مریوان، خرمشهر، اهواز، آبادان، اصفهان و شهریار به دست هرانا رسیده است که صحت آنها تا زمان تنظیم این گزارش کماکان در دست بررسی است.

۱- میثم عدگی پور، ۳۰ ساله، شهروند خرمشهر ۲- خالد منیعات، فرزند وهاب، شهروند خرمشهر ۳- علی غزلاوی، ۱۲ ساله، شهروند خرمشهر ۴- میلاد حمیداوی، شهروند خرمشهر ۵- علی بغلانی، فرزند طاهر، اهل کوی سلیچ، شهروند آبادان (آقای بغلانی فروردین ماه سال ۹۷ نیز در جریان اعتراض به “نادیده گرفته شدن” شهروندان عرب در رسانه‌های دولتی بازداشت شده بود.) ۶- حمزه سواری، فرزند فاضل از اهالی کوی رمضان شهروند اهواز ۷- محمدرضا عسافی زرگانی، ۲۰ ساله از اهالی منطقه زرگان اهواز ۸- احسان عبدالله نژاد شهروند بهبهان ۹- مهدی نیکویی، شهروند شیراز از طایفه لرهای دشمن زیاری ۱۰- عثمان نادری، شهروند مریوان ۱۱-مهران تاک، شهروند مریوان ۱۲- شاهو ولیدی، شهروند مریوان ۱۳- جواد نظری فتح آبادی، شهروند سیرجان ۱۴-مهرداد دشتی‌زاده، شهروند بهبهان ۱۵-محمدحسین قنواتی، شهروند بهبهان

در همین رابطه، عدنان حسن‌پور، روزنامه‌نگار از مریوان، خشونت به کار گرفته شده از سوی نیروهای امنیتی را بی‌سابقه توصیف کرده و گفته است: “نیروهای امنیتی از روز شنبه که اعتراضات گسترده‌تر شد به طور مستقیم به سوی مردم تیراندازی شروع به تیراندازی کردند.” به گفته وی، دست‌کم شش تن از شهروندان مریوانی بر اثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد و بسیاری دیگر زخمی شده‌اند.

آقای حسن‌پور از کشته شدن ۷ تن در جوانرود و یک تن در سنندج خبر داده است.

به علاوه، به گفته سرهنگ محمدرضا آمویی، فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه، سرگرد ایرج جواهری در شهر کرمانشاه، روز شنبه ۲۵ آبان ماه، در درگیری با معترضان کشته شده است.
محمد یساولی، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج از مصدویت جزئی یک آتش‌نشان در این شهر خبر داد. به گفته وی بیشترین حوادث آتش‌سوزی در مناطق ۴۵ متری گلشهر و مهرشهر بوده است. سخنگوی آتش‌نشانی اصفهان نیز اظهار داشته است که  “۵۰ نفر از نیروهای آتش‌نشانی در مأموریت‌های ۲۴ ساعت گذشته آسیب‌دیده‌اند.”
افزون بر این بر اساس گزارش “نت بلاک” و همینطور گزارش‌های دریافتی از سراسر کشور ارتباطات تلفن های همراه دائم و اعتباری و اینترنت وای‌فای منازل قطع یا شدیدا مختل شده است. همچنین دریافت پیامک‌های تهدیدآمیز در استان خوزستان و کرج نیز از سوی دادستانی استان البرز، پلیس پیشگیری استان البرز و شورای هماهنگی اطلاعاتی و امنیتی استان خوزستان گزارش شده است. در متن این پیامک‌ها نسبت به حضور در تجمع‌های اعتراضی هشدار داده شده و آنها را باعث اخلال در نظم عمومی و سواستفاده ضدانقلاب توصیف کرده‌اند.
بنا به گزارش خبرگزاری‌های رسمی شب گذشته دو حوزه علمیه به نام‌های “مدرسه علمیه صالحیه مکتب الصادق” در شهر کازرون و “مدرسه خاتم الانبیاء” در شیراز به آتش کشیده شده‌اند.
معترضان این روزها شعارهایی از جمله “پول نفت گم شده، خرج فلسطین شده.”، “حقمونو می‌گیریم، ذلت نمی‌پذیریم”، “نترسید نترسید، ما همه با هم هستیم”، “نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران”، “ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد”، “بنزین گرون‌تر شده، فقر فقیرتر شده”، “توپ تانک فشفشه، روحانی باید گم بشه”، “دیکتاتور حیا کن، مملکتو رها کن”، “همشهری باغیرت، حمایت حمایت” ، “روحانی حیا کن، مملکتو رها کن”، “ایرانی بسه دیگه، غیرتت رو نشون بده” و “ما دیگه پول نداریم، واویلا، واویلا”، “ملت ما عاصیه، برده‌داری کافیه” و “ما دیگه خسته شدیم” سر داده‌اند.

با تمام این اعتراضات، امروز آیت الله علی خامنه، رهبر جمهوری اسلامی ایران، با حمایت از تصمیم سران سه قوه برای سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین، اعتراضات سراسری را به “اشرار” نسبت داده و گفت: “اینها اشرارند، این کارها کار مردم معمولی نیست.”

خبرآنلاین نیز از جمع‌آوری امضا توسط مجتبی ذوالنوری، عضو فراکسیون ولایی برای استیضاح علی لاریجانی، رئیس مجلس، خبر داده است. تاکنون ۵۰ نماینده آن را امضا کرده‌اند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی از استعفای محمد قسیم عثمانی، نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی خبر داد. وی در نطق خود پیش از استعفا گفت: “برای این که اعلام کنم در این تصمیم نقشی نداشته‌ام استعفای خود را تقدیم هیئت رئیسه می‌کنم.” ایلنا نیز در گزارشی از احتمال استعفای محمود صادقی، نماینده تهران خبر داده است.
ظهر امروز وزارت اطلاعات با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به اظهارات آیت الله خامنه‌ای وعده برخورد قاطع با معترضان را داد. در بخشی از این بیانیه آمده است: ” ضمناً، عوامل اصلی اغتشاشات دو روز گذشته شناسایی و اقدام مناسب در حال انجام است که نتیجه آن، متعاقباً به آگاهی ملت شریف خواهد رسید.”
علی اصفهانی، دادستان استان اصفهان معترضان را افرادی فرصت طلب خواند که “با خط مشی گرفتن از ضد انقلاب باعث اخلال در نظم عمومی و اغتشاش و ایجاد راه بندان در اصفهان شدند.” وی نیز وعده برخورد قاطع با معترضان را داد.
همچنین فردا صبح دوشنبه ۲۷ آبان ماه، مدارس ۱۷ شهر ایران در مقطع صبح تعطیل هستند تعدادی از این شهرها عباتند از: شیراز، کازرون، استان البرز، فریدون، فریدونشهر، فارسان، کوهرنگ، لاران، طالقان و آستارا. همچنین فردا دانشگاه‌های شهر شیراز نیز تعطیل خواهند بود.
 شورای تامین استان اصفهان خبر تعطیلی مدارس شهرستان نجف آباد در تمامی مقاطع فردا (دوشنبه ۲۷ آبان) در دو نوبت صبح و بعدازظهر را داد. دلیل این امر “کندی و اختلال در تردد” در شهرستان نجف آباد عنوان شده است.
لن خودورکوفسکی، مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا در توییتی با توجه به قطع گسترده اینترنت در ایران از شرکت‌های دیجیتال رسانه‌‌ای درخواست کرد تا هر چه سریع‌تر حساب‌های کاربری مقام‌های دولت ایران را ببندند.
شب گذشته، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در گفت‌وگو با شبکه یک تلویزیون دولتی ایران، ادامه اعتراضات را به ضرر همه خواند و گفت: “ادامه این کار به نفع هیچ کس نیست؛ موجب زحمت برای همه خواهد شد.” همچنین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، در یک گفت و گوی رسانه‌ای ریشه این اعتراضات را در خارج از کشور دانسته و گفت: ” قطعا مردم ما از این حرکات تحریک نخواهند شد و با همکاری مسئولین امنیتی و انتظامی و هوشیاری خود این مشکل را برطرف خواهند کرد.”
حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی نیز ضمن نسبت دادن اعتراضات به “ضدانقلاب” وعده ادامه برخورد با معترضان را داد. وی گفت: “نهادهای امنیتی و انتظامی کشور، این افراد را شناسایی و ان شاء الله در موعد مقرر به سزای اعمال خود خواهند رسید.” محمد محمودی‌شاه‌نشین، سخنگوی هیات‌ رئیسه مجلس به نقل از علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی برخی از بازداشت شدگان را وابسته به سازمان مجاهدین، برخی را “اوباش” و تعدادی را نیز مردم عادی خواند.
لازم به ذکر است، ساعات پایانی پنج شنبه ۲۳ آبان ماه، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بدون اعلام قبلی از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در کشور خبر داد و گفت که این تصمیم مصوبه شورای عالی هماهنگی سران سه قوه در حکومت ایران صورت گرفته است. بر این اساس بنزین سهمیه‌ای با افزایش ۵۰ درصدی به قیمت هر لیتر هزار و ۵۰۰ تومان و بنزین آزاد با افزایش سه برابری به قیمت هر لیتر ۳ هزار تومان عرضه خواهد شد.
این خبر در حالی عنوان شد که پیشتر در تاریخ ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۸،بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران همزمان با اعلام خبر کشف میدان جدید نفتی ایران، خبرهای افزایش قیمت بنزین در سال جاری را شایعات اعلام کرده و گفت: هر وقت دستوری به ما داده و ابلاغ شد به اطلاع مردم می‌رسانیم.

تجمعات روزهای اخیر با حضور گسترده مردم در شهرهایی از جمله اهواز، شوشتر، دزفول، گچساران، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، رشت، شیراز، بندرعباس، گرگان، خرم‌آباد، قم، ایلام، کرج، سنندج، دورود، قزوین، اراک، مهدیشهر، گرمسار، شاهرود، نجف آباد، شهریار ، مریوان، تهران، تبریز، اردبیل، ارومیه، ساوه، پاسارگاد، قلعه حسن خان، ورامین، ساری، یاسوج، قائمشهر، شهرکرد، ملک شهر، پرند، دماوند، پلدختر، نیشابور، سرپل ذهاب، کهنوج، یزد، بوشهر، بهمئی، سقز، جوانرود، تهران‌شهر، اراک و… شکل گرفته بود. این تجمعات کماکان در برخی شهرها ادامه دارد.

برای اطلاع از سابقه اعتراضات لطفا بنگرید:

روز نخست؛ گزارشی از اعتراضات خیابانی در شهرهای مختلف کشور؛ نسبت به افزایش قیمت بنزین/ویدیو

 گزارشی از دومین روز اعتراضات خیابانی در شهرهای مختلف ایران نسبت به افزایش قیمت بنزین / ویدیو

اعتراض در صدها شهر، بازداشت هزاران تن، کشته و زخمی هایی پرشمار

Comments

Popular posts from this blog

نسیم باقری شهروند بهایی از زندان آزاد شد

کنوانسیون های بین المللی زیست محیطی و مشارکت ایران

بازداشت یک شهروند بهائی در شیراز